Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Deze brochure vertelt het verhaal van de Meanderschool te Arnhem, waar dit soort onderwijs wordt gegeven. Het is vooral een praktisch verhaal waarin niet allen de rol van de drukpersbij het leren lezen en het overige taalonderwijs wordt beschreven, maar ook zaken aan de orde komen als wereloriëntatie, de kring en de muurkrant. Het is ook het verhaal waarin de achtergronden van het Freinetonderwijs worden belicht. Overigens de Freinetschool bestaat niet; dit boekje wil alleenbeschrijven hoe de ideeën van de Franse onderwijshervormer Célestin Freinet op de Meanderschool vorm hebben gekregen.
Freinet, C. --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Freinetonderwijs --- Celestine Freinet --- 453.4 --- Célestine Freinet --- onderwijs --- Freinet, Célestin --- Freinetscholen --- Methodescholen --- Freinet, C. (Freinetschool) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- onderwijsvormen --- Educational systems. Teaching systems
Choose an application
kinderopvang --- pedagogiek --- methodescholen --- peuters --- Educational systems. Teaching systems --- Freinet, Célestin --- Freinetonderwijs --- onderwijsstelsels --- onderwijsvernieuwers --- peuterspeelzalen --- Célestine Freinet --- onderwijs --- 453.4 --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- Peuters --- Didactiek --- Methodescholen --- Freinetscholen --- Peuter --- Methodeschool
Choose an application
Het Freinetonderwijs heeft een vaste stek verworven in het Vlaamse onderwijslandschap. Dagelijks geven vele leerkrachten binnen diverse freinetscholen vorm aan hun onderwijspraktijk. Zij beroepen zich hiervoor op het gedachtegoed van Célestin Freinet en trachten met allerlei technieken en leermiddelen kinderen te laten opgroeien tot kritische en solidaire volwassenen. Ze gaan actief aan de slag met vrije teksten, installeren coöperatieve en participatieve overlegvormen, laten de kinderen onderzoeken en experimenteren. Hoewel een aantal technieken bekendheid genieten, is de achterliggende visie van Freinet vaak minder gekend. Dit boek wil een overzicht bieden van de belangrijkste uitgangspunten die aan de basis liggen van de Freinetpedagogie. De auteur kwam tot dit overzicht door oorspronkelijke teksten van Freinet en overzichtswerken over Freinet op elkaar te betrekken. Het belang van deze visie-elementen kan moeilijk overschat worden, aangezien zij de motor vormen voor een geïnspireerde werking. Om deze goed te begrijpen is het belangrijk om Célestin Freinet te plaatsen binnen de tijd (1896-1966) en de ruimte (Zuidoost-Frankrijk) waarin hij leefde en werkte. Enkele belangrijke, invloedrijke gebeurtenissen worden vermeld. Het boek sluit af met een kijkwijzer die een individuele leerkracht of een schoolteam in staat stelt om zelf na te gaan in welke mate de eigen werking aansluit bij de uitgangspunten van Freinet. (Bron: covertekst)
Teaching --- Freinetonderwijs --- alternatief onderwijs --- Educational systems. Teaching systems --- Freinet, Célestin --- Celestine Freinet --- exemplarisch onderwijs --- experimenteel onderwijs --- 371.3 --- 371.1 --- Education --- Philosophy --- 453.4 --- onderwijssystemen --- methodescholen --- Freinet --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek
Choose an application
Op 6 juli 2019 overleed Jan Devos. Naast een lieve echtgenoot en een trotse vader was hij ook een erg gewaardeerde pedagoog. Hoewel Freinet erg bekend is (Peut-être trop, parce que sûrement mal, citeert Jan), was Jan één van de weinigen die het werk van Freinet met zo veel diepgang doorgrondt. Eerder publiceerde hij ?De visie van Freinet?.In juni 2019 legde Jan Devos zijn proefschrift neer. Daarin combineert hij zijn grondige kennis over Freinet op een meesterlijke wijze (de wijze van een meester) met actueel onderzoek over de manier waarop de freinetpedagogiek zich in Vlaanderen ontwikkelde en verspreidde en hoe leraren daar vandaag over denken. Hij levert daarmee niet alleen een belangrijke bijdrage tot de pedagogiek als academische wetenschap, maar hij houdt de freinetpedagogiek ook een boeiende spiegel voor die aanzet tot reflectie.Jan Devos wordt heel erg gemist, als mens en als pedagoog. Maar met dit boek wordt zijn intellectueel legaat geëerd en gedeeld met velen. Of zoals Jan het zelf zou zeggen, met het Afrikaanse spreekwoord: ?Seul on va plus vite, ensemble on va plus loin?. Dit boek getuigt van de schoonheid en de wijsheid van zijn werk en biedt de kracht om het verder te zetten.Prof. dr. Michel VandenbroeckBron: https://gompel-svacina.eu/product/freinet-in-vlaanderen-oorsprong-appropriatie-en-actuele-vertogen-van-de-freinetpedagogiek/
Freinet, Célestin --- Freinetonderwijs --- Vlaanderen --- Sociology of education --- Didactic strategies --- Educational systems. Teaching systems --- Teaching --- Educational sciences --- onderwijsvormen --- pedagogiek --- alternatief onderwijs --- Freinet --- Emigratie --- Freinetonderwijs ; Vlaanderen --- Celestine Freinet --- Alternatief onderwijs --- 453.4 --- Freinet, Techniques de
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|